Wat heeft het gekost?

De Nieuwe Kern

R 2022

B2023
primitief

B2023 na
wijziging

R 2023

Saldo

Baten

1.588

2.028

1.970

1.739

-231

Lasten

1.317

2.128

1.871

1.764

107

Resultaat voor bestemming

271

-100

99

-25

-124

Onttrekken aan reserves

6

-

-

-

-

Toevoegen aan reserves

332

-

-

-

-

Mutaties reserves

-326

-

-

-

-

Resultaat na bestemming

-55

-100

99

-25

-124

In de weergave van 'De Nieuwe Kern' zijn drie onderdelen opgenomen. Het gaat om:
De Nieuwe Kern, de lift bij station Duivendrecht en flexwonen. In 2023 stond de lift per abuis in dit programma gebiedsontwikkeling maar ze hoort financieel in het programma Ruimte omdat ze apart wordt gefinanceerd en buiten de exploitatiegrenzen van De Nieuwe Kern, de Werkstad OverAmstel en Entrada valt. In 2024 wordt dit gecorrigeerd.

Toelichting Financieel overzicht

Lasten: Per saldo zijn de lasten €107.000 lager dan begroot

  • Voor De Nieuwe Kern (DNK) zijn de lasten €335.000 lager dan begroot, voornamelijk vanwege lagere personele inzet door de langzamere ontwikkeling dan verwacht. Echter, er waren hogere kosten voor juridische ondersteuning in een rechtszaak over de Borchlandlocatie en voor de inzet op de multimodale knoop Duivendrecht.

  • Voor de lift bij station Duivendrecht zijn de lasten €89.000 hoger dan begroot vanwege participatie die leidde tot een aangepast ontwerp en meer personele inzet in de voorbereidingsfase. Deze kosten zullen worden gecorrigeerd in 2024 omdat de lift in 2023 abusievelijk werd ingedeeld bij het programma gebiedsontwikkeling in plaats van Ruimte.

  • De hogere lasten op flexwonen van €139.000 worden veroorzaakt door meer inhuur en dienstverlening van derden dan begroot. Het planvormingsproces kostte meer tijd door uitwerking, onderzoek en optimalisatie naar een haalbaar plan.

Baten: Per saldo zijn de baten €231.000 lager dan begroot

  • Bij DNK zijn de baten €385.000 lager dan begroot vanwege lagere inzet en dus minder kosten die konden worden verhaald.

  • De definitieve vaststelling van de VRA-subsidie voor de lift bij station Duivendrecht heeft een hogere bate van €15.000 veroorzaakt dan begroot.

  • Het negatief saldo van de lift in de jaarcijfers 2023 komt deels door snellere planvorming en vergunningverlening dan verwacht, waarvoor kosten zijn gemaakt. Het verwachte positieve resultaat van de aanbesteding ligt ruim binnen het budget.

  • Er is een hogere bate op flexwonen van €139.000 door toename van de WBI- en MRA-subsidie, waardoor het saldo op flexwonen nul is.

Het totale resultaat wordt dus beïnvloed door verschillende factoren, waaronder de snelheid van ontwikkeling, juridische procedures en subsidies.

Stel uw document zelf samen

SELECTIE

0 - geselecteerd

Direct downloaden


Volledige pdf