Indicatoren Wmo
Inwoners van Ouder-Amstel maken veel minder gebruik van maatwerkvoorzieningen dan het landelijk gemiddelde. Dit heeft te maken met de samenstelling van de bevolking (relatief welvarende en zelfredzame inwoners) en met een aanbod aan algemene voorzieningen (maatschappelijk werk, Coherente, lichte dagbesteding). Dit zijn preventieve voorzieningen die voor iedereen toegankelijk zijn en waarvoor geen maatwerkindicatie nodig is.
Maatwerkarrangementen
Indicator | Periode | Ouder-Amstel | Nederland | Bron |
---|---|---|---|---|
Wmo-cliënten met een maatwerkarrangement | 1 januari t/m 30 juni 2023* | 18,8% | 20% | CBS-Monitor Sociaal |
*De genoemde cijfers van waarstaatjegemeente.nl zijn het meest actueel.
Mantelzorg
Doel | Indicator | Bron | Periode | Ouder-Amstel |
---|---|---|---|---|
Bereik mantelzorgers vergroten | Aantal ingeschreven mantelzorgers | Jaarverslag(en) mantelzorg-organisatie(s) | 2022 | 222 |
Mantelzorgers ondersteunen | Percentage inwoners dat aangeeft dat er tijdens de aanvraagprocedure rekening is gehouden met de situatie van de mantelzorger. | Cliëntervarings-onderzoek Wmo* | 2022 | 75% |
Mantelzorg verlenen | Percentage van volwassenen (19+) dat aangeeft mantelzorg te verlenen | WSJG/Gezond-heidsmonitor GGD 2016 | 2022 | 13,7% |
Deze prestatie-indicatoren laten in vergelijking met voorgaande jaren een stabiel beeld zien. Het aantal ingeschreven mantelzorgers is licht toegenomen.
Integrale aanpak van een hulpvraag en laagdrempelige toegang
Indicator | Periode | Ouder-Amstel |
---|---|---|
Percentage cliënten dat aangeeft dat zij wisten waar ze moesten zijn met de hulpvraag | 2022 | 84% |
Percentage cliënten dat aangeeft zij gebruik maken van algemene voorzieningen | 2022 | 5% |
Percentage cliënten die zich gemeld hebben die behoefte hadden aan onafhankelijke cliëntondersteuning | 2022 | 11% |
Het percentage cliënten dat aangeeft dat ze weten waar ze moesten zijn met de hulpvraag is met 3% gestegen ten opzichte van 2021.
Het percentage cliënten dat aangeeft gebruik te maken van algemene voorzieningen is gedaald met 18%. Mogelijk zit de grote daling in het feit dat cliënten steekproefsgewijs en tegelijkertijd niet meerdere malen per jaar benaderd worden voor een onderzoek, met daarbij het feit dat de gemeente Ouder-Amstel een klein aantal cliënten heeft die gebruik maakt van algemene voorzieningen, waardoor er minder clienten uit deze doelgroep aangeschreven zijn voor het onderzoek in 2022.
In 2022 is voor het eerst gevraagd aan cliënten naar de behoefte aan cliëntondersteuning. 73% geeft aan hier geen behoefte aan te hebben. 11% geeft aan hier wel behoefte aan te hebben. En 17% zegt onbekend te zijn met de mogelijkheid tot cliëntondersteuning
Sturen op kwaliteit
Indicator | Periode | Ouder-Amstel |
---|---|---|
Percentage cliënten dat aangeeft dat de kwaliteit van de ondersteuning die ze krijgen, goed is | 2022 | 85% |
Percentage cliënten dat aangeeft dat de ondersteuning past bij de hulpvraag | 2022 | 88% |
Percentage cliënten dat aangeeft zij zich met de ondersteuning beter kunnen redden | 2022 | 88% |
Percentage cliënten dat aangeeft dat zij samen met een medewerker van het Zorgadviespunt naar een oplossing hebben gezocht | 2022 | 71% |
Van boven naar onder laten de bovenstaande kwaliteitsindicatoren een stijging zien van 2%, 5%, 7% en 9%. Met name de stijging van 7% van cliënten die aangeven zich beter met de geboden ondersteuning te kunnen redden is zeer positief. Dit geeft aan dat de gemeente er steeds meer in slaagt passende zorg te bieden. De bovenstaande cijfers geven een hoge mate van tevredenheid aan.